076 184 50 75 hej@karlstadkallar.se

Sunne-sonen Hannes Öberg kom i kontakt med klassisk sång och opera under gymnasietiden. Numera är han en frilansande operasångare som har många av de stora scenerna som arbetsplats – ett liv han trivs med.

När alla beståndsdelar flyter samman med ett enda ändamål, att få förmedla karaktärernas livsöden och känslor till publiken. När man känner den sammankopplingen mellan hantverket, musiken och publiken, det är helt obeskrivligt häftigt, säger Hannes Öberg när Karlstad kallar når honom.

Musiken har alltid varit en stor del av Hannes Öbergs familj. Han berättar att de bodde i Sydafrika i slutet av 90-talet. Hans mor och far arbetade som missionärer för den svenska kyrkan, något som gjorde stort intryck på Hannes.

– Jag påverkades väldigt av det naturliga sättet som musiken genomsyrar kulturen där, säger han.

Golvades av musiken

Väl hemma i Sunne igen började han sjunga på Sunne kulturskola med siktet inställt mot musikal. Några år senare, under en julkonsert med sistaårseleven Wiktor Sundqvist golvades Hannes av upplevelsen som musiken förde med sig. Kort därefter var han iväg med sin klass för att se La Boheme på Värmlandsoperan och han berättar att då beslöt sig för att testa på opera. Han kontaktade sångpedagogen Mårten Engdahl och karriären tog fart. Sedan dess har det rullat på snabbt och nu lever han sin dröm. Fram till den sista maj är han med i den fasta solistensemblem på Theater Kiel i Tyskland.

Vad är det bästa med ditt jobb?

– Det är att få presentera mina karaktärers känslor genom agerandet och genom rösten. När alla beståndsdelar flyter samman med ett enda ändamål, att få förmedla karaktärernas livsöden och känslor till publiken. När man känner den sammankopplingen mellan hantverket, musiken och publiken, det är helt obeskrivligt häftigt tycker jag.

Livet i kappsäck är dock något han uppskattar mindre.

– Den största nackdelen för mig är att man reser extremt mycket. Jag och min fru Emma Sventelius, som också är operasångare, jobbar lika mycket och det har bara hänt en gång att vi jobbade på samma plats samtidigt. Så vi har långa perioder då vi är uppbundna var för sig och inte kan ses alls, säger Hannes Öberg.

Och fortsätter:

– Man bor inneboende hos någon främmande eller i helt opersonliga lägenheter givna av operahuset. Då saknar jag väldigt mina egna grejer och möjligheten att inte bo i en resväska. Jag är nu inne på min andra månad av att bo med alla mina tillhörigheter i en kabinväska. Och då blir det lite segt! säger han.

Han berättar att en annan nackdel är att man som sångare inte kan koppla bort yrkesrollen helt när man lämnar arbetsplatsen.

– Vi har alltid det med oss och kan aldrig bara få vara oss själva, jag är alltid Hannes sångaren.

– Ett exempel är att ifall någon hostar i det offentliga rummet så kommer direkt rädslan att bli smittad. Ifall vi inte kan sjunga en föreställning eller konsert försvinner en rejäl summa pengar från vår månadslön.

Har det fört med sig att du utvecklat några specialegenskaper?

– Det medför ju i och för sig egenskapen att snabbt analysera om någons hosta är rökhosta eller sjukdom och ofta även vilket stadie av sjukdomen hen befinner sig i. Och det är ju en lite intressant superkraft! säger Hannes och skrattar.

Är Tyskland och Italien störst vad gäller opera?

– Italien är stort, men Tyskland är utan tvekan störst. Jag har hört att det finns fler operahus i Tyskland än i resten av världen sammanlagt. Så vill man jobba som sångare så får man jobb där! Om man inte är för kräsen, säger han.

Och tillägger:
– Jag har heller inte faktakollat det påståendet, men strunt i det! En värmlänning ljuger ju aldrig, vi berikar ju bara sanningen, säger Hannes.

– Sedan har ju Italien betytt extremt mycket för operakonsten. Italien är operakonstens vagga, och väldigt många av de klassiska verken är skrivna av italienare och på italienska.

Just nu spelar du rollen som Papageno i Trollflöjten. För oss som tittar känns det som en rejäl urladdning. Ligger du hemma som en urlakad Wettextrasa, eller går du ut och tar en öl med gänget?

– Haha, ja just Papageno är rätt lugn! Den är inte så utmanande att göra utan mest kul så den tar jag gärna en öl efter! Men nog finns det roller som man går hem och det känns det känns som man har feber efter för att man är så utpumpad.

Som exempel nämner Hannes fjolårssommarens huvudroll i Vampyren på Läckö slottsopera.

– Att konstant stå på scen i tredelad kostym, sammetsrock och läderbyxor under en sommar som den 2018! Och lägg där till något av den tyngsta musiken jag sjungit, som på en vanlig dag skulle krama ur all min energi.

– Jag kan ju säga att jag inte var särskilt stursk den sommaren.

Vilken är drömrollen och varför?

– Det skulle vara Billy Budd i operan med samma namn av Benjamin Britten. Det ödet och den historien är så tung och så gripande. Något jag verkligen längtar efter att få gestalta!

Kommer du till Sverige någon gång i framtiden?
– Som det ser ut i nuläget får jag nog båda spelsäsongerna hösten 2019 och våren 2020 på hemmaplan. Det börjar med Figaros bröllop på Läckö i Lidköping i sommar, biljetterna börjar gå åt så ni får vara snabba om ni vill se!

Vad betyder Värmland för dig?

– Otroligt mycket. Att få komma hem, att få återhämta mig och stänga av omvärlden en stund, träffa familj och vänner, och även att få komma tillbaka till de värmländska skogarna och tystnaden. Det är något jag verkligen saknar när jag inte är hemma i Värmland, avslutar Hannes Öberg.


– Och våren 2020 blir det en turné med Göteborgsoperan där vi spelar Cosi fan tutte. Det kan också vara så att jag äntligen kanske får komma hem på värmländsk hemmaplan inom en snar framtid, men inget av det är bestämt än, men ni får hjälpa mig att hålla tummarna att planerna går i lås, avslutar Hannes Öberg.

Fotnot: Hannes kommande föreställningar finns att finna på www.hannesoberg.se.