076 184 50 75 hej@karlstadkallar.se

Nu är våren här på riktigt och man kan verkligen längta efter att få ge sig ut och springa. Har man inte sprungit på ett par månader kan det vara bra att inte gå ut för hårt i början. Dels kan det leda till att man skadar sig eftersom man ökar belastningen på kroppen för snabbt. Det är bättre att öka mängden gradvis så kroppen hinner anpassa sig och för att behålla motivationen.

Tycker man att det är tråkigt att ”bara” gå ut och springa en viss sträcka finns flera sätt att göra rundan lite roligare. Fartlekspass är en form av intervaller men är mer fritt då det inte är några fasta tider eller distanser. Istället bygger det på att man under själva passet hittar på sina intervaller. Exempelvis att man ska spurta mellan varannan lyktstolpe eller att man ökar tempot lite extra fram till en viss plats eller varför inte stanna kvar vid en backe och köra några extra vändor där under rundan. Det är egentligen bara fantasin som sätter gränserna.

Ett mer strukturerat intervallpass som passar de flesta är minutintervaller. Man väljer en passande slinga eller sträcka och springer 10×1 min med 40 s vila mellan varje. Här ska det gå ganska fort och det är hög puls som gäller! Intervallträning är perfekt för den som vill förbättra konditionen på ett effektivt sätt.

Lycka till!

Sofie Nelsson är en utbildad löpcoach och löptränare som har lång erfarenhet av att leda träningsgrupper och att hjälpa motionärer till att nå sina mål. Hon tävlar själv främst i maraton och förra året kom hon sexa i Barcelona Marathon på tiden 2:47:43. Och vet ni? Nu kan ni även bli en del av hennes löpargrupp! Mer info hittar ni här.