Karlstad svämmar över av duktiga entreprenörer och företagare som vi varje månad vill inspireras och lära oss mer av. Först ut var Manda och Fredric från Annonseringsbyrån Choklad!
Har det alltid varit självklart att ni skulle bli företagare?
– Nej, men jag har alltid varit sugen på det. Jag har aldrig känt att jag har velat/vågat göra det själv, så därför är det så kul att vi nu är två! säger Fredric som är delägare och strateg.
– Jag har väldigt länge känt att det skulle passa mig men har inte vetat i vilket format det skulle passa bäst. Vips så blev Choklad till och det känns helt perfekt tillsammans med Fredric, säger Manda, delägare och kreativ producent.
Berätta konkret om vad ni gör/er affärsidé.
– Vi kallar oss själva för en Annonseringsbyrå. Det innebär att vi tar fram annonser som riktar sig mot särskilda målgrupper på sociala medier. Vi filmar, fotar och ljudsätter annonser åt våra kunder och hanterar sedan det tekniska kring publicering och optimering. Vi hjälper företag att sälja sina produkter och tjänster online, så att de kan lägga tiden på annat, helt enkelt. Vi tycker verkligen det är dags att även små- till medelstora företag börjar jobba med detta så det är dem vi gärna jobbar med.
Manda har jobbat länge med att bygga upp sitt eget varumärke på sociala medier där hon verkar som musikproducent. Professionell ljudproduktion är därför även en naturlig del av Choklad i vår annonsering.
Vilken är den största utmaningen för er?
– Som nyföretagare så är det en utmaning att få företag att jobba med just oss. Annonser och marknadsföring är såklart alltid förenat med en kostnad. Och kanske har man gått bet historiskt vid annan typ av annonsering. Vi vet att digital marknadsföring är här för att stanna och hur otroligt kostnadseffektivt det är men det kan ibland vara svårt att förmedla den visionen. Vi märker ett stort intresse för att nå ut på det här sättet men för många vi pratar med är det första gången och då behöver man såklart visa på varför man i alla fall borde prova på.
Hur ser branschen ut? Är det stor konkurrens?
– Karlstad har flera grymma byråer, men vår styrka är att vi har skapat ett erbjudande exklusivt kring enbart sociala medier. Detta tror vi är ett bra erbjudande för framför allt mellanstora och mindre företag som inte behöver helheten som en byrå vanligtvis levererar. Med andra ord, om ett företag vill satsa på att sälja sina tjänster eller produkter på sociala medier är det oss man ska vända sig till.
Vad är era framtida mål?
– Vårt mål är att fortsätta hjälpa våra kunder att sälja sina tjänster eller produkter i Värmland via sociala medier. På sikt vill vi bli så pass självständiga att vi kan operera varifrån som helst i världen. Vi ser enorma möjligheter här. För oss båda är det en dröm att kunna ha en så fri tillvaro som möjligt.
Låt oss LinkedIn-skryta lite. Varför ska man välja just er?
– Att jobba med oss är enkelt och kul! Det är viktigt för oss med ett fint samarbete där vi coachar och peppar hela vägen. Förutom det vill ju företag så klart se resultat och därför anlitar man oss. Medan företaget kan lägga tid på annat, säljer vi deras produkter och tjänster åt dem. Samtidigt samlar vi in mätbara resultat som är ovärderliga för företagets framtida insatser. Och i ärlighetens namn, resultaten talar för sig själva.
Vad bör man absolut undvika?
– Frasen ”det går inte”.
Vilka är era tre bästa tips till dem som driver/vill driva företag?
1. Nätverka! Utnyttja alla kontaktnät du redan har, inklusive det privata. Man vet aldrig vilka nya kundkontakter det kan leda till. Berätta alltid att du startat eget när du träffar nya människor.
2. Utnyttja styrkorna om man är flera. Dela upp arbetsuppgifter efter vad man är bäst på. Det är en styrka att vara olika!
3. Gör upp en bra plan för din marknadsföring och kommunikation och hur ditt företag ska se ut och uppfattas innan du trycker på start.