Företag i fokus: Dorward Event & Kommunikation AB

Företag i fokus: Dorward Event & Kommunikation AB

Karlstad har gott om duktiga entreprenörer och företagare som vi varje månad vill inspireras och lära oss mer av. Den här gången fick till tillbringa lite tid med Emma från Dorward Event & Kommunikation AB!

Namn på företaget:

Dorward Event & Kommunikation AB

Er roll/titel:

Jag är ägare och driver företaget själv.

Har det alltid varit självklart att du skulle bli företagare?

Nej verkligen inte, jag har alltid sett mig själv som anställd men det var min livscoach som hjälpte mig att förstå att det faktiskt var meningen att jag skulle bli det och jag ångrar inte det för en sekund.

Berätta konkret om vad ni gör/er affärsidé.

Jag driver Dorward Event & Kommunikation där jag har två tydliga ben men som ofta går hand i hand.
Jag projektleder och koordinerar evenemang, allt från mindre babyshowers, till större företagsevenemang eller stora mässor. När jag jobbar med evenemangen blir kommunikationsdelen ett naturligt inslag för det är så viktigt att nå ut till alla evenemangens gäster samt internt om man är ett större team.

Jag är även kommunikatör som företag kan hyra in om man inte vill ha en egen anställd sådan. Där fokuserar jag mycket med att producera film och annat innehåll till sociala medier, samt skapar olika trycksaker så som inbjudningar, affischer, monteringsbeskrivningar etc.

Vilken är den största utmaningen för er?

Den största utmaningen är att få företag att förstå hur mycket tid de sparar på att ta in hjälp när de ska styra upp olika typer evenemang, för även om mina tjänster kostar pengar så kostar ju även deras tid pengar – och resultatet blir oftast bättre om man låter ett proffs komma in och styra upp evenemanget 🙂

Hur ser branschen ut? Är det stor konkurrens?

Jag upplever inte att det är så stor konkurrens i Karlstad, det finns några företag som aktivt jobbar med evenemang men eftersom det är så mycket som sker så finns det plats för alla.

Vad är era framtida mål?

Mina framtida mål är att jag hoppas fortsätta med detta och jobba med ännu fler företag och hjälpa de med att skapa deras drömevenemang.

Låt oss LinkedIn-skryta lite. Varför ska man välja just er?

Det är så vanligt att man som gäst på ett (framförallt större) evenemang, inte känner sig sedd och inte förstår varför man är där. På mina evenemang så ligger just den frågan i fokus och vi jobbar alltid för att alla ska känna sig sedda, välkomnade och inkluderade – med andra ord så är alltid målet att alla ska känna samma känsla av viktighet som när man sitter vid honnörsbordet på ett bröllop.

Vad bör man absolut undvika?

Att utgå ifrån sina egna behov – istället så ska man alltid lyssna och känna in kundens vision. Om de inte har någon så gäller det att vägleda genom att ställa rätt frågor för att hjälpa de att hitta den.

Vilka är dina två bästa tips till dem som driver/vill driva företag?

  1. Fundera på vad du tycker är roligt i vardagen och se om det faktiskt går att omvandla till en affärsidé.
  2. Nätverka mycket och boka in luncher med folk du träffar och klickar med. Det är så mycket trevligare än att ringa kalla samtal.