076 184 50 75 hej@karlstadkallar.se
Välj en sida

Hösten är runt hörnet och rutiner ska planteras på nytt eller planteras om. Det är helt enkelt ett ypperligt tillfälle med en nystart! Planera in din träning för att lyckas göra din höst hälsosam! Här kommer fyra tips till att komma i gång med träningen.

Sätt rimliga mål:
Det är viktigt att inte sätta för svåra mål då det lätt kan bli omotiverade.Ett fel många nybörjare gör är att det börjar alldeles för hårt och tröttnar därmed fort. Det är bättre att starta lugnt så att kroppen inte får en chock. Delmål är också en bra kick till träningen. För mig själv funkar detta superbra då jag blir mer taggad när jag ser att jag kommer framåt, även om det bara är små steg.

Det kan också vara bra att skriva ner dina mål som t.ex. träna 2 gånger i veckan, spring 5km under 30 minuter eller kunna stå i plankan i 3 minuter osv.

Planera din träning:
Det kan vara enklare om man planera sin träning. Så man vet vilka dagar träningspassen ska utföras på och vilken typ av pass man ska köra. Som t.ex. när du vet att idag står det ett ben pass eller ett intervallpass på schemat. Jag brukar titta över min kommande veckorna på söndagar och planera veckans träningspass. Detta är bra för mig eftersom mina veckor inte ser likadana ut. Då kan jag enkelt planera utifrån just denna vecka.

Ett till bra tips när det kommer till att planera träningen är att man har som vana att packa träningsväska innan så den alltid är färdigpackad. Det underlättar också i vardagen så den står redo att användas efter jobb eller skola.

Träna gärna med en kompis: Det blir mindre risk att man struntar i träningspasset när man bestämt träff med en kompis eftersom man inte vill svika vännen. Ni kan också peppa varandra. Det kan ge mer motivation till att orka mer än vad du kanske hade gjort om du tränade själv. Man kan också få mer tid över till annat, om du har svårt att pussla ihop ditt sociala liv och träningen. Då passar det perfekt att slå ihop dem båda och umgås med vänner samtidigt som man tränar.

Utför en träningsform du tycker är kul
Ett sätt till att hålla fast vid träningen är att man ska tycka det är kul. Därför är det otroligt betydelsefullt att hitta just en träningsform som ger en glädje och finna motivationen till att du vill fortsätta.


Var inte för hårt mot dig själv. Det är viktigt att man tror på sin egen förmåga och är positiv till sin träning. Träningen behöver inte alltid ta så lång tid eller vara så komplicerad det kan räcka med att ta en rask promenad, 20 minuters hemma träning eller en kort löprunda.

Tänk på att all träning som blir av är bättre än ingen!

Hanna Käld, 24, läser till Idrotts- och hälsocoach på Karlstads universitet. Månatligen delar hon med sig av träningstips här på Karlstad kallar. Ni kan även följa hennes fartfyllda framfart på sociala medier.