076 184 50 75 hej@karlstadkallar.se

Bra, nu har jag fått din uppmärksamhet. Tyvärr så kommer inte denna text handla om hur du kommer i sommarform på fyra veckor och jag är helt säker på att det inte är första gången som du klickar på en liknande artikel och blir lurad av innehållet. Vad jag menar när jag uttrycker mig med ”lurad av innehållet”? Det ska jag förklara nu.

Det många blir lurade av när de snabbt vill ta sig i den eftersträvande ”sommarformen” är att de tar bort kolhydraterna och lägger till en massa cardio. Vilket alltså innebär att de ökar sin aktivitet om dagen samtidigt som de sänker dagsintaget av mat. Att göra detta kommer absolut leda till att du tappar kilon, MEN inte bara fettmassa utan du kommer även förlora muskelmassa. Det som är mest krävande för kroppen att bevara är muskelmassan, vilket gör att om du går på ett stort underskott så kommer det vara muskelmassan som först ryker från din kropp.

När de hårda och tuffa fyra veckorna är över drar många även ned på träningen igen och kommer tillbaka till sina gamla vanor, samt att hungern kommer vara hög vilket leder till att du äter mer än din kropp är van vid. Poff, säger det så är du tillbaka på ruta ett, samt att du har en stressad kropp, ett stressat huvud och inga muskler kvar. Att starta en ohållbar diet gör ofta att du inte kan hålla den i längden, det kallas för jojo-bantning och är något som inte är hälsosamt för vare sig kropp eller knopp.

Jag tycker att vi alla efter i dag kan kasta uttrycket ”sommarform”. Fundera istället över hur du vill se ut året runt och vad för känsla du vill sträva efter att ha i kroppen. Min filosofi är att vi ska ha rutiner som vi ska kunna hålla året om och därmed ha en kropp som vi trivs med lika bra på sommaren som på vintern. Så skippa alla extremdieter och få resultat på riktigt genom att fokusera på vad du mår bra av.

Tips för att få hälsosamma och hållbara rutiner:

  1. Fokusera på styrketräning. Desto mer muskler kroppen består av ju högre blir din förbränning.
  2. Håll vardagsmotionen uppe, men överdriv den inte för det kommer bara skapa stress. Prova att försöka få in 10 000 steg om dagen och se hur det känns.
  3. Ät alla makronutrienter så som kolhydrater, protein och fett. Kroppen behöver alla tre byggstenar för att fungera.
  4. Drick rimliga mängder vatten. Extra viktigt under sommaren!
  5. Den viktigaste punkten: Ät för att kunna träna och träna inte för att kunna äta. Punkt.Får du in detta som bestående rutiner skapar det en sund och hållbar livsstil samtidigt som du håller dig i form både psykiskt och fysiskt.

Nu till det viktigaste som jag vill att du tar med dig från denna text. Nästa gång du ser en liknande titel till en artikel/reklamtext så stänger du ned den direkt. Detta är och var sista gången som du gick på en sådan ”lockande titel”.

Följ Linn von Bahr på Instagram